Bu Blogda Ara

7 Ağustos 2016 Pazar

30 NİSAN / ŞAZİ

Halk Ozanı.
Şazı ve Şirazi’nin dâhil Olduğu Aile, Halk Aşıklarının sık yetiştiği bir ailedir. Bu aileden;

halk edebiyatı ile ilgili görsel sonucu1. Şazi,
2. Şirazi,
3. Niyazi,
4. Muradi,
5. Durdu Bacı, 
6. Sefil Mehmet,
7. Âşık Veli gibi ozanlar yetişmiştir.

Türk Edebiyatına geçen şiiri:

DÜŞTÜ FİKRİME
Ya! Niçin ağlayıp feryat etmeyim
Kakülü reyhanım düştü fikrime
Huriler timsali melek misali
Lebleri mercanım düştü fikrime
Ağ elleri elvan elvan nakışlı
Ağca ceylan ablak sığın sekişli
Sarhoş yürüyüşlü şahin bakışlı
Gözleri mestanım düştü fikrime
Açılmış yanağı hep gonca güllü
Selviler misâli yar ince belli
Kadife kalpaklı sırma mendilli
Zülf-ü perişanım düştü fikrime
Gönül ister dost köyünü yaylaya
Öğüt verip cahil gönlüm eğleye
Biçare ŞAZI' yi meftun eyleye
Afet-i devranım düştü fikrime

En çok sevdiğim şiirin son dörtlüğü
SELEM SÖYLE
Sarız’dan gerisin bilmedi Şazi
Uzadı baharı gelmedi yazı
Keklik oluğundan Yahyalı düzü
Bak Yedioluğun haline turnam
---------------------------
GELMEDİ
Ozanın, "Gelmedi " başlığını taşıyan şiiri zamanla halk tarafından değiştirilerek 4 ayrı şekilde söylenir olmuştur. Bu şiirlerde birbirine benzerlik alenen görülmektedir. Bu şiirleri aşağıya alıyorum:
gelmedi - 1
Al yanağı pempe kakül reyhane
Selvi dalım usul boylum gelmedi
Lebleri kirazdır zülfü bezirgan
Güzel huylu melek soylum gelmedi
Kemler eyler nazlı yari yolundan
Neler çektim ben bu aşkın elinden
Doyup usanmadım şirin dilinden
Dudu dillim şeker sözlüm gelmedi
Kim eyler yolundan çeşm i siyahı
Pek göresim geldi peyker i mahı
Bilmem nerde kaldı güzeller şahı
Sadık yarim kibar huylum gelmedi
Şazi de der ki burada durulmaz
Gönülsüz muhabbet çok uzun sürmez
Zamane dilberi sözünde durmaz
Kara kaşlım kömür gözlüm gelmedi
..........................................
gelmedi - II
Kıymetli efendim şevketlü yarim
Yad’ellere kadem bastı gelmedi
Bilmem ne söyledim nemden incindi
Bilmem o yar bana küstü gelmedi
Unuttu mu ahdi amanı netti
Başın alıp başka diyara gitti
Benim mecbur olduğumu fark etti
Zalim firar etti kaçtı gelmedi
Açıldı mı dostun gonca gülleri
Kokusun getirir seher yelleri
Nazlı yerin geleceği yolları
Korkarım ki adüv kesti gelmedi
Gayri bahçenizde güller bitmesin
Yılan çayan dolsun kuşlar ötmesin
Ya bu Şazi niçin feryat etmesin
Dudu dilli yârim sustu gelmedi
------------------------------------
gelmedi - III
İlk akşamdan vardım kavil yerine
Bekledim bekledim sunam gelmedi
Bilmem gaflet bastı yattı uyudu
Bilmem o yar bana küstü gelmedi
Benim yarim giydi giydi donandı
İkrar verdi cahal günlüm inandı
Semada ay döndü durdu dolandı
Zalim garez etti kasti gelmedi
Gel gidelim seher sabah olmadan
Bahçende bülbüller nida kılmadan
Zifirde kaçalım kimse görmeden
Seherin yelleri esti gelmedi
Dilerim bahçende kuşlar ötmesin
Kimse yari gurbet ele atmasın
Şimdi Şazi neden feryat etmesin
Kopardı bağını kesti gelmedi
------------------------------------------
gelmedi - IV
Sa’detlü hünkarım efendim şahım
Yad’ellere kadem bastı gelmedi
Bilmem gaflet bastı yattı uyudu
Bilmem o yar bana küstü gelmedi
Unuttu mu ahdi amanı net’ti
Başın alıp başka diyara gitti
Benim mecbur olduğum fark etti
Zalim garaz etti kasti gelmedi

Dilerim bahçende kuşlar ötmesin
Kimse yari gurbet ele atmasın
Şimdi Şazi neden feryat etmesin
Benimle bağları kesti gelmedi

http://sairlermaras2.blogspot.com.tr/2014/04/sazi.html

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder