Bu Blogda Ara

8 Ocak 2012 Pazar

EBEGÜMECİ

4 ocak 2010, pazartesi


Hafif te olsa bir yağmur var. Zaman zaman şemsiyemi açıyorum. Kapattığım da oluyor.
Bu kış günü gördüğüm manzara beni heyecanlandırıyor. Adımlarım gördüklerime giderken çok şeyler de düşünüyorum.
ebegümeci otu ile ilgili görsel sonucuYaz aylarında çiçek açtığını sandığım bitkiye yaklaşıyorum. Ebegümeci. Çimlere çömeliyor, güzel bitkiyi inceliyorum. Çiçekleri ve birkaç tomurcukları var. Sanırım bir hafta önce de dikkatimi çekmişti bu bitki. Yalnızca yeşermesi ve bir karış olması vardı.
Birkaç defa fotoğrafını çekiyorum. Sonra da eve geliyor, bitki hakkındaki bilgileri topluyorum. Kafamdakileri de karıştırınca güzel bir yazı oluyor.

EBEGÜMECİ


Çiçekleri ilaç, yaprakları sebze olarak kullanılan bir ottur. Genellikle harabelerde insanların yaşadıkları yerlerin yakınlarında ve tarla kenarlarında kendi kendine yetişir. Kısa boyludur. ( 20- 70 cm.)

NE ZAMAN ÇİÇEK AÇAR

Sıcak yaz aylarında çiçek açar*. Yaprak ve çiçeklerinde fazla miktarda kabızlık giderici madde vardır. Yaprak ve çiçekleri kurutulmadan yenir.

TÜRLERİ

Anadolu'da 8 türü yetişmektedir.

Bu bitkilerin hepsi de yapraklarında, çiçeklerinde ve saplarında (bamyada olduğu gibi) bir sümüksel madde içerirler. Küçük yapraklı bitkinin uzun saplarının ucundaki yapraklar yuvarlak ve çentiklidir.

ÇİÇEK RENKLERİ

Açık pembeden eflatun rengine kadar değişebilen renkte çiçek açarlar.
Çiçekleri, yaprakları ve sapları, Haziran'dan Eylül'e kadar toplanabilir. Bitki, kurutulduğunda özelliklerinin bir bölümünü yitireceği için, elden geldiğince taze kullanılması gerekir. Ama kurutulmuş bitki yine de kullanılabilir.

Kaşınan ve yanan yüz alerjilerinde de, yüzü ılık ebegümeci çayı ile yıkamak rahatlatıcıdır.

ÇAY HAZIRLAMAK

Yalnızca soğuk suda demlendirilmelidir. Kurutulmuş ebegümecinin çok ince kıyılmış yarım tatlı kaşığı bitkisi, orta boy bir su bardağı dolusu soğuk suya akşamdan eklenir, sabahleyin süzülür ve ılıklaştırılır.


Fayları

1. Göğsü yumuşatır.
2. Öksürüğü keser.
3. Mide ve bağırsakların muntazam çalışmasını sağlar.
4. Kabızlığı giderir.
5. Mide bulantısı ve kusmaları önler.
6. Ateşi düşürüp, vücuda rahatlık verir.
7. Boğaz ve bademcik iltihaplarını giderir.
8. Nezle, bronşit, nefes darlığı tedavisinde kullanılır.
9. Lapası, çıbanların olgunlaşmasını sağlar.
ebegümeci otu ile ilgili görsel sonucu10. Burun kanamasını durdurur.
11. Dişeti hastalıklarını tedavi eder.
12. Mide ağrısını keser.
13. Burun tıkanıklığını giderir.

----------------

* Beni de düşündüren bu ya.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder