Bu Blogda Ara

23 Mayıs 2012 Çarşamba

AHRAZ OSMAN

21 Mayıs 2012
Ahraz Osman'ı bulmam gerek. 
Yaklaşık üç  ay kadar önce onunla konuşmuştum iyi de feyizlendim.
Ama onu bulmak o kadar da kolay değil. Mahallede çok yerde eğlenirmiş. Yani belli bir yeri yok.
Önce Eyüp'ün yerine uğruyorum ama nafile. Oradan dört adresten birinde olacağı bilgisiyle ayrılıyorum.
İlki bir hızar işyeri. 
Ah, ne güzel. 
Ahraz Osman'ı (89 yaşındaki değerli halk ozanı)  elimle koymuş gibi buluyorum.
Beni tanıma da güçlük çekiyor. Bu unutkanlığı onun 90 yaşına merdiven dayadığına yorumluyorum. 
Aradan üç ay geçti, unutulabilir de. 
'Önceleri elimde tamamlanmamış çalışmam vardı. Bitirdim. Sıra  seninle röportaja yapmaya geldi.' diyorum.



Ozan şiirini yazdırıyor.
Şimdi de yazılanları inceliyor
Çok şeyden söz ediyor. Özellikle anasına bağlılığından... Zaman, ülke ekonomisinin hiç seviysine indiği  bir  zamanda anası onu eve bir sürü ihtiyaç almak üzere şehre gönderiyor. İhtiyaçlar arasında bir de bakır kazan var. O duygulanıyor. Anası ile yaptığı şiir atışması  her şeyi anlatıyor.

Ahraz Osman köyüne eli boş döner.
Ana oğul, Başkonuş dağının eteklerindeki evlerinin  çardağına  karşılıklı otururlar. Kederlenirler. Dert edindiklerini  birbirine anlatırlar: 

oğul
Anam dert yanıyor evli bekarı
Karaborsa olmuş çayı   şekeri
Hızlanıyor mercimeğin tekeri
Ana bu zam mıdır yoksa zülüm mü

ana
Sizin için gittim kuzum pazara
Üç patates elli lira kazara
Gitmez olam da  gireydim mezara
Yavrum zam zum geldi zam geldi

oğul
Bakırın fiyatını sorma ha sorma
Esnafa bakkala varma ha varma
Kabrini hazırla durma ha durma
Ana bu zam mıdır yoksa zülüm mü

ana
Müslümanız ama çoktur hilemiz
Bin liraya dolar oldu filemiz
Yavrum elimizle bulduk belamız
Yavrum zam zum geldi zam geldi

oğul
Yoksulların oklasından  sacından
Fareler kilerde ölmüş acından
Fabrikalar düşmüş insan gücünden
Ana bu zam mıdır yoksa zülüm mü

ana
Gel ağlatma yavrum yazma destanı
Mini etek çıktı  attık fistanı
Nerde kaldı eşel mobil sistemi
Yavrum zam zum geldi zam geldi

oğul
Ahraz Osman der ki bu nenin nesi
Bu kadar feryatta yoksulun sesi
Nerhalde olmuşuz Mevla’ya asi
Ana bu zam mıdır yoksa zülüm mü

AÇIKLAMALAR: ' Hızlanıyor mercimeğin tekeri'  Mercimeğin tekerinin hızlanması, en fazla zam gören ürün olsı demek.
Okla: Oklava.  
Destan: Ahraz Osman’ın  söylediği bu şiir.
Eşel mobil sistemi:  Başbakan Adnan Menderes zamanına  yapılan vurgu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder